Overeten, wat doet het met je lichaam?

.

We hebben het ongetwijfeld allemaal al wel eens gedaan, iets te lang door gegaan met eten waardoor je vervolgens kotsmisselijk, futloos en met buikpijn op de bank ploft. Vol spijt kijk je naar je openstaande gulp en wrijf je de pijn van je foodbaby weg. Gebeurd dit nou één keer in de zoveel tijd, dan zal dat niet perse leiden tot ernstige gevolgen. Wordt het echter een gewoonte om te overeten, dan kan dit verschillende negatieve gevolgen hebben op je lichaam en gezondheid. Wat is nou eigenlijk overeten, en hoe kan je voorkomen dat je het doet?

De definitie van overeten is een overschot aan voeding tot je nemen in relatie tot de energie die je nodig hebt, met als gevolg toename in gewicht en uiteindelijk obesitas. Overconsumptie kan een symptoom zijn van een eetbuistoornis of boulimia nervosa. Vanuit een fysiek standpunt wordt overconsumptie gedefinieerd door het eten van meer dan 1 liter aan voeding in één zitting.

Wat gebeurd er in ons lichaam tijdens consumptie?

Bij de maag bevinden zich de receptoren van de nervus vagus, een zenuw die vanuit ons brein in contact staat met de bost- en buikholte. De sensorische uiteinden van deze zenuw zijn in staat om de rekking in de maagwand waar te nemen. Zodra de maagwand zijn rekkingscapaciteit heeft bereikt, wordt er via de nervus vagus een signaal naar de hersenen gestuurd die ons pijn laat voelen: de maag kan niet verder rekken en dus moeten we stoppen met eten voordat het mis gaat.

Doordat de maag zo vol zit, neemt hij meer plek in beslag in ons lichaam. De maag duwt tegen de organen in de buikholte, die naar buiten worden geduwd en zorgen voor de foodbaby. Daarnaast duwt de maag ook tegen je diafragma, waardoor je longen minder expansie ruimte hebben en je kortademig kan worden.

Naast de invloed die de overvolle maag heeft op andere organen, voert de uitgerekte maag ook druk op de kringspier van de slokdarm naar de maag. Onder normale omstandigheden kan deze kringspier openen en sluiten om voedingsstoffen van één compartiment naar een ander compartiment te verplaatsen. De kringspier zorgt er tevens voor dat er geen ‘backflow’ plaatsvind van stoffen in de maag naar de slokdarm.

In een overvolle maag wordt ook de kringspier open gerekt. Hierdoor kunnen de stoffen in de maag makkelijk terug naar boven komen. Zonder dit mechanisme zouden we kunnen blijven eten tot de maag open scheurt. Met een maag op volledige capaciteit en een openstaande kringspier komt de voeding terug in de slokdarm, waar een reactie opgewerkt wordt om de voeding langs boven weer te lozen: overgeven.

Bij overeten komt het vaak voor dat mensen tussen de overgeef stand en overvolle stand blijven schommelen. De maagwand is volledig gerekt en de kringspier staat open. Dit zorgt voor een gevoel van overvol zitten en misselijkheid tot de maag de tijd heeft gekregen om de voeding te verwerken.

Zuur

Onder normale omstandigheden produceren de cellen in de maagwand maagzuur, wat de vertering van bepaalde voedingsstoffen in gang zet. Langzaam veranderd je boterham in een smoothie die aan het einde van de maag in kleine hoeveelheden door een kringspier over gaat in je darmen voor verdere vertering. Bij een overvolle maag, bevindt er een grote hoeveelheid voedingsstoffen in de maag, waarbij extra maagzuur geproduceerd moet worden voor vertering. In combinatie met een openstaande kringspier boven in de maag, kan maagzuur in de slokdarm terecht komen waardoor je een brandend gevoel krijgt (het zuur).

Darmen

In de darmen moet de grote hoeveelheid voeding verplaatst worden en verteerd, wat extra veel tijd en energie kost. Je hartslag gaat omhoog om meer bloed naar de darmen te brengen, wat de darmperistaltiek stimuleert om de grote voedingsmassa te vervoeren. Verder moet de pancreas extra hard werken om enzymen te leveren om afbraak van koolhydraten, vetten en eiwitten te stimuleren. Deze mechanismen zorgen kosten veel energie, wat ervoor zorgt dat je je moe en futloos voelt.

Wat kan je doen om dit te voorkomen?

Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat je overeet. Eten met meer aandacht, minder grote porties opscheppen, etc. Maar de meest effectieve manier om te voorkomen dat je overeet is: langzamer eten. Door langzamer te eten, is de maag rekking beter waar te nemen, waardoor je voelt dat je vol zit zonder dat het te laat is.

Ben jij ook wel eens overvol geweest? Wat voor techniek heb jij ontwikkeld om dit te voorkomen?

Chat openen
1
Hallo! Kan ik je ergens mee helpen?